Moninaisuuteen tutustumassa, antirasismia vahvistamassa
Tampereen normaalikoulun lukiolla tutustuttiin keväällä 2023 moninaiseen Suomeen ja
erilaisiin ryhmiin, korostettiin antirasismia ja yhdenvertaisuutta. Yhteiskunnallisten
aineiden opettajat suunnittelivat terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä pakopelejä
yhdessä opetusharjoittelijoiden kanssa. Lukion psykologian opintojaksoilla
päästiin testaamaan pakopeliä kriisistä ja kriisin vaiheista.
Lukion opintojaksoilla ja opetusharjoittelijoiden
ryhmänohjauksissa vieraili monenlaisia kokemusasiantuntijoita, jotka kertoivat
omasta elämästään ja kuulijat saivat myös kysellä heiltä. Milla Ilonen,
invalidiliiton erityisasiantuntija ja Aino Ikävalko, viestinnän
yliopisto-opiskelija kertoivat vammaisuuden huomioimista koulussa. He kertoivat
omia koulukokemuksiaan ja esittelivät millaisia tukea ja kohtaamista liikuntavammainen
lapset ja nuoret toivovat. Olennaista on yhdenvertaisuus, fyysinen, psyykkinen
ja sosiaalinen esteettömyys ja saavutettavuus. Niina Siivikko, saamelainen
väitöskirjatutkija kertoi saamelaisten historiasta ja nykypäivästä. Niina
esitteli myös saamelaiskäräjien ja totuus- ja sovintokomission toimintaa. Päivi
Rissanen, omasta dissosiaatiohäiriöstään ja toipumisestaan väitöskirjan tehnyt
valtiotieteen tohtori ja tutkija kertoi omasta mielenterveyshäiriöhistoriastaan,
saamastaan hoidosta ja toipumista. Tutkimuksen tekeminen omasta arjesta myös
vauhditti toipumista. Ihminen haluaa tulla kuulluksi, nähdyksi ja kohdatuksi.
Tutkimus voi olla tapa jäsentää ja analysoida omia kokemuksia. Erityisopettaja
Karoliina Ståhlhammer pohdiskeli autismin kirjon opiskelijoiden tarvitsemaa
tukea ja antoi käytännön vinkkejä arjen helpottamiseen. ADHD-liiton
kokemusasiantuntija Tilma Jääskö kertoi omasta adhd:staan ja tarvitsemastaan
tuesta koulussa ja kotona.
Lukiolaiset tekivät opintoretken moninaiseen Helsinkiin
bussilla. He tutustuivat Lapinlahden psykiatriseen sairaalamuseoon ja kuulivat
Pro Lapinlahden nykyään järjestämästä, kaikille ihmisille suunnatusta,
yhteisöllisyyttä lisäävästä toiminnasta. Lapinlahden sijainti on meren
rannassa, kauniilla paikalla ja luonnon näkeminen ja siellä liikkuminen on
ollut osa potilaiden toipumisprosessia. Myös Aleksis Kiveä on hoidettu Lapinlahdella. Lukiolaiset kuulivat myös mielenterveyshäiriöiden hoidon historiasta.
Lukiolaiset jatkoivat matkaa tataarimoskeijaan ja tutustuivat islamin peruspilareista sekä tataarien historiasta ja muslimien arjesta.
Tataarit ovat tulleet Suomeen jo 1800- ja 1900-luvulla. Heidän perinteiset
elinkeinonsa ovat liittyneet kaupankäyntiin.
Moskeijasta jatkoimme bussilla Krishna- temppeliin. Siellä
kuulimme uushindulaisesta Krishna- liikkeestä ja sen uskonharjoittamisesta. Esittelijä
lauloi ja soitti meille Hare Krishna- mantraa ja toivotti kaikki tervetulleeksi
sunnuntaijuhlaan. Näimme myös Krishnan palvojan suorittavan palvonta rituaalia
Krishnan patsaan edessä.
Opintoretki jatkui
Vantaalle vietnamin buddhalaiseen temppeliin, jossa meille koristeellista ja
värikästä temppeliä esitteli buddhalainen munkki ja hänen tulkkinsa. Temppeli
on rakennettu talkoovoimin ja lahjoitusvaroin. Opintoretkeilijät saivat vierailun
lopuksi myös mehua ja mustikkapiirakkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti