torstai 4. toukokuuta 2023

 







Moninaisuuteen tutustumassa, antirasismia vahvistamassa

Tampereen normaalikoulun lukiolla tutustuttiin keväällä 2023 moninaiseen Suomeen ja erilaisiin ryhmiin, korostettiin antirasismia ja yhdenvertaisuutta. Yhteiskunnallisten aineiden opettajat suunnittelivat terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä pakopelejä yhdessä opetusharjoittelijoiden kanssa. Lukion psykologian opintojaksoilla päästiin testaamaan pakopeliä kriisistä ja kriisin vaiheista.

Lukion opintojaksoilla ja opetusharjoittelijoiden ryhmänohjauksissa vieraili monenlaisia kokemusasiantuntijoita, jotka kertoivat omasta elämästään ja kuulijat saivat myös kysellä heiltä. Milla Ilonen, invalidiliiton erityisasiantuntija ja Aino Ikävalko, viestinnän yliopisto-opiskelija kertoivat vammaisuuden huomioimista koulussa. He kertoivat omia koulukokemuksiaan ja esittelivät millaisia tukea ja kohtaamista liikuntavammainen lapset ja nuoret toivovat. Olennaista on yhdenvertaisuus, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen esteettömyys ja saavutettavuus. Niina Siivikko, saamelainen väitöskirjatutkija kertoi saamelaisten historiasta ja nykypäivästä. Niina esitteli myös saamelaiskäräjien ja totuus- ja sovintokomission toimintaa. Päivi Rissanen, omasta dissosiaatiohäiriöstään ja toipumisestaan väitöskirjan tehnyt valtiotieteen tohtori ja tutkija kertoi omasta mielenterveyshäiriöhistoriastaan, saamastaan hoidosta ja toipumista. Tutkimuksen tekeminen omasta arjesta myös vauhditti toipumista. Ihminen haluaa tulla kuulluksi, nähdyksi ja kohdatuksi. Tutkimus voi olla tapa jäsentää ja analysoida omia kokemuksia. Erityisopettaja Karoliina Ståhlhammer pohdiskeli autismin kirjon opiskelijoiden tarvitsemaa tukea ja antoi käytännön vinkkejä arjen helpottamiseen. ADHD-liiton kokemusasiantuntija Tilma Jääskö kertoi omasta adhd:staan ja tarvitsemastaan tuesta koulussa ja kotona.

Lukiolaiset tekivät opintoretken moninaiseen Helsinkiin bussilla. He tutustuivat Lapinlahden psykiatriseen sairaalamuseoon ja kuulivat Pro Lapinlahden nykyään järjestämästä, kaikille ihmisille suunnatusta, yhteisöllisyyttä lisäävästä toiminnasta. Lapinlahden sijainti on meren rannassa, kauniilla paikalla ja luonnon näkeminen ja siellä liikkuminen on ollut osa potilaiden toipumisprosessia. Myös Aleksis Kiveä on hoidettu Lapinlahdella. Lukiolaiset kuulivat myös mielenterveyshäiriöiden hoidon historiasta.

Lukiolaiset jatkoivat matkaa tataarimoskeijaan ja tutustuivat islamin peruspilareista sekä tataarien historiasta ja muslimien arjesta. Tataarit ovat tulleet Suomeen jo 1800- ja 1900-luvulla. Heidän perinteiset elinkeinonsa ovat liittyneet kaupankäyntiin.

Moskeijasta jatkoimme bussilla Krishna- temppeliin. Siellä kuulimme uushindulaisesta Krishna- liikkeestä ja sen uskonharjoittamisesta. Esittelijä lauloi ja soitti meille Hare Krishna- mantraa ja toivotti kaikki tervetulleeksi sunnuntaijuhlaan. Näimme myös Krishnan palvojan suorittavan palvonta rituaalia Krishnan patsaan edessä.

 Opintoretki jatkui Vantaalle vietnamin buddhalaiseen temppeliin, jossa meille koristeellista ja värikästä temppeliä esitteli buddhalainen munkki ja hänen tulkkinsa. Temppeli on rakennettu talkoovoimin ja lahjoitusvaroin. Opintoretkeilijät saivat vierailun lopuksi myös mehua ja mustikkapiirakkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti