maanantai 18. syyskuuta 2023

BSS Världsmedborgare!

 

Demokratifostran och identitet

Vt-22

Under flera tillfällen samlades BSS lärare för att reflektera över vilken sorts utbildning vill vi erbjuda våra elever, tillsammans enades vi om skolans vision. Helhetsidén fungerar som en gemensam drivkraft som är vägledande i arbetet på skolan och inrymmer en vision (vad vi vill uppnå) och en pedagogisk verksamhetsidé (hur vi når visionen). Med läroplanen som utgångspunkt har vi valt att lyfta fram det som vi anser bör känneteckna den pedagogiska verksamheten i BSS för att vi ska kunna uppnå en hög kvalité i elevernas lärande och utveckling.  Vårt arbete ska utgå från Unescos värderingar som blir kärnan i vår utbildning, vi vill fostra: 

Nyfikna, kreativa och trygga världsmedborgare med mångsidiga språkfärdigheter.

Ledord i visionen för BSS är Trygghet, Tradition samt Trivsel och dessa viktiga begrepp ska speglas i skolans vardag. Viktiga områden i skolans vision är: 

  • Demokratifostran och identitet
  • Språk och interaktion
  • Lärmiljöer och undervisning
Hållbar utveckling (ekologisk, social, ekonomisk) ska genomsyra allt vi gör på BSS.



"Whole school approach" 

Skolan beslutade att delta i Utbildningsstyrelse projekt för demokratifostran. Sjösättningen av projektet med demokrati tog fäste på att Björneborgs svenska samskola är en UNESCO skola. Skolans arbete med visionen som presenterades tidigare i denna blogg sammanställdes i samråd med samtliga lärare några veckor innan projektet startade.

Demokratifostran och identitet #diokskolor #bssvärldsmedborgare

Under höstterminen -22 och vårterminen-23 var Björneborgs svenska samskola en av de nio skolor i Finland som deltog i Utbildningsstyrelsens Pilotprojekt i grundskolor om demokrati- och människorättsfostran.


Projektet fokuserar på att utveckla samhörighet och delaktighet, demokratifärdigheter och att påverka den egna näromgivningen samt de mänskliga rättigheterna i undervisningen och i verksamhetskulturen” (Utbildningstyrelsen 2022).


Under det ovannämnda läsåret arbetade lärarna med olika sorts kollegiala workshops och föreläsningar. Delaktighet som begrepp, forskning och diskussioner inför tvärvetenskapliga projekt blev innehållet av dessa träffar som anordnades var fjärde vecka under HT-22.


Demokratifostran, identitet, meningsfulla lektioner och raster var några av de områden vi i skolan vill utveckla vidare tillsammans. 


Ett sätt att förverkliga skolans vision i projektet blev genom kollegialt arbete och en “whole school approach”.  Ledorden för hela SKIB koncern (där BSS är en del av) blev DELAKTIGHET och olika anpassningar blev aktuella för att kunna starta och introducera en gemensam linje. Samarbetsdagar, föreläsningar, workshops, möten mm.


I samband med rapportering av projektet (tvärvetenskapliga projekt, hållbar utveckling) skrevs det flera handledningar, #diokskolor samt #bssvärldsmedborgare användes i sociala media för att synliggöra vårt arbete.


Lågstadiet organiserade också de så kallade "samarbetsdagar" där olika teman hjälpte oss att synliggöra vår resa:

Här hittar ni information om Rastfestivalen . En handledningsmanual som baserar sig på den finska versionen av en samling av metoder och verktyg, som utarbetats av det danska Barn- och undervisningsministeriet skapades också i samband med projektet. Denna manuals teoretiska inramning beträffande elevdelaktighet är baserad på Delaktighetens stege och vägar till deltagande, som utvecklades av Roger Hart och Harry Shier.

Utbildningsstyrelsen  publicerade rapporten som delades ut till Statsrådet i maj 2023, ni hittar BSS arbete i sidorna 28-32:



Vårt arbete uppmärksammades också i SMLF Svenska modersmålslärarföreningen i Finland  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti