perjantai 8. syyskuuta 2023

Unesco-päivät Helsingissä 7.-8.9.2023

Suomen Unesco- koulut kokoontuivat syyskuun alkupuolella Hakaniemeen Opetushallituksen tiloihin perinteisille syyspäiville. Jorma Kauppinen avasi Unesco-Aspnet verkoston koulutuspäivät ja toi yli sadalle osallistujalle Unesco-toimikunnan terveiset. Unesco-kouluilta toivotaan Unesco-arvojen ja – toiminnan näkyväksi tekemistä sekä yhteistyötä laajasti erilaisten koulujen kanssa. Yhdessä voimme pala palalta rakentaa parempaa, kestävämpää tulevaisuutta. Kouluttautuminen on tärkeä avain tulevaisuuteen. 

Päivien teemana kulttuuriperintökasvatus 

Tämän vuoden päivien otsikkona oli kulttuuriperintökasvatuksella kestävään tulevaisuuteen. Leena Marsio Museovirastosta ja Ira Vihreälehto Kulttuuriperintökasvatuksen seurasta kertoivat aineettomasta kulttuuriperinnöstä ja sen suojelemisesta. On tärkeää muistaa, että aineettoman kulttuuriperinnön suojelu on hyvin erilaista kuin aineellisen kulttuuriperinnön suojelu. He antoivat vinkkejä elävän kulttuuriperinnön pohtimiseen kouluissa sekä esittelivät työkaluja siihen. Tänä vuonna vietetään elävän perinnön juhlavuotta. Elävä perintö nivoutuu agenda2030:n tavoitteisiin, lisää hyvinvointia, taitojen oppimista, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta, moninaisuuden tunnistamista, identiteetin vahvistumista, sitoutumista asuinpaikkaan, sukupolven yhteistyötä ja resilienssiä. Erilaisia materiaaleja ja vinkkejä löytyy mm.

Aineeton kulttuuriperintö (aineetonkulttuuriperinto.fi) 

Jussi Tomberg ja Päivi Packalén ohjeistivat opettajat elävän kulttuuriperinnön rastiradalle. Rastiradalla teimme erilaisia tehtäviä pienryhmissä mm. pelasimme Pictionarya menneisyyden esineistä, pelasimme Aliasta ja Kahootia elävästä kulttuuriperinnöstä, teimme Still -kuvia, tutkimme etu- ja sukunimiemme yleisyyttä, kerroimme tarinoita lempipaikoista, kivasta päivästä ja omista taidoistamme, askartelimme kulttuuriperintöhyrrän, arvuuttelimme historiallisia henkilöitä ja keskustelimme kulttuuriperinnöstä hyvin monesta eri näkökulmasta. Rastirata oli innostava, mukaansatempaava ja monipuolinen ja opimme toisistamme uusia puolia. Rastiradan tehtäviä on helppo käyttää vaikkapa yläkoulussa ja lukiossa. 


Nuoret UNESCO-lähettiläät ja saamelaisten kulttuuriperintö 


Oppilaat ja opiskelijat keskustelivat Tiina Sarisalmen ja Mika Jokiahon kanssa UNESCO-lähettilästoiminnasta. Pax-verkoston kouluista oli hyvin nuorten edustusta paikalla: Tampereen normaalikoulun lukiosta oli mukana kuusi opiskelijaa, Kuninkaanhaan yläkoulusta kaksi ja Orivedeltä neljä nuorta. Nuoret esittelivät keskustelujensa tuloksia päivien osallistujille. He toivoivat koulujen Unesco- toimintaan oppijoiden osallisuutta ja kotimaisten ja kansainvälisten koulujen välistä toimintaa ja oppilaiden osallistavaa tekemistä esim. kisoja, teemapäiviä javiikkoja, vierailijoita eri aloilta ja postauksia yhteiselle somekanavalle esim. Instagramiin ja Tiktokiin. 





Anni-Sofia Niittyvuopio, saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston puheenjohtaja kertoi saamelaisten elävästä kulttuuriperinnöstä ja saamelaisesineiden repatriaatiosta. Esineiden kotiinpaluulla oli todella suuri merkitys saamenkansalle. Esineet kuvastavat yhteyttä esivanhempiin, sukujen ja perheiden historiaan ja kertomattomamia tarinoita, jotka eivät ole päässeet eteenpäin. Saamelainen kulttuuriperintö on vahvasti sidoksissa tarinoihin ja esineisiin. Saamelainen kulttuuriperintö tulisi tuoda osaksi kasvatusta, koska se edistää saamelaisten identiteettien kehittymistä ja laajentaa valtaväestön ymmärrystä Euroopan unionin alueen ainoasta alkuperäiskansasta. Kouluissa tulisi tuoda esiin saamelaisten historiaa ja tietoa monimuotoisesta, elävästä kansasta. Tietoa saamelaisesta kulttuurista löytyy mm. 

 Dihtosis-oppimateriaalit saamelaisuuden käsittelyyn | Nuorten Akatemia 





Alueellista toimintaa 


Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä avasi perjantain UNESCO-päivän. Tänä vuonna juhlitaan kansainvälisen Unesco Aspnet- verkoston 70 juhlavuotta ja tänään 8.9. juhlitaan lukutaidon päivää. Opetushallitus toivoo tiivistä yhteistyötä kentän kanssa. Minna kehotti opettajia olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä opetushallitukseen. 

Kuulimme eri alueiden Unesco- verkostojen toiminnasta. Jenni Decandia Orivedeltä ja Mika Jokiaho Vaasasta esittelivät Itämeri- hanketta (Unesco Aspnet Baltic Sea Project). Verkostoon kuuluu 22 koulua Suomesta ja lähes 200 koulua Itämeren alueen maista. Verkostolla on yhteisiä tapaamisia ja opiskelijoita aktivoivaa toimintaa. Verkosto tekee yhteistyötä erilaisten järjestöjen kuten Luontoliiton ja korkeakoulujen kanssa. Hankkeessa on ollut kotimaisia ja kansainvälisiä tapaamisia ja nuoret ovat päässeet kansainvälisiin tapahtumiin ja leireille. Hankkeen tavoitteena on globaalikansalaisen tietojen ja taitojen vahvistaminen sekä kestävän elämäntavan ja tulevaisuuden rakentaminen. Olennaista on yhteistyön lisääminen Itämeren alueen koulujen kanssa. Unesco-koulut voivat tulla hankkeeseen mukaan ottamalla yhteyttä Jenni Decandiaan sähköpostilla jenni.decandia@orivesi.fi. 

Lisää tietoa löytyy osoitteesta: 

Sari Muhonen esitteli Unesco Uusimaan toimintaa. Lukiossa ja peruskoulussa on ollut globaalikasvatuksen hankkeita ja toimintaa kuten saamelaistietouskoulutusta. Luontoretkellä tutustuttiin ihmisoikeuksiin rastipolulla ja kouluissa on hyödynnetty maailmankansalaisen rastit- materiaalia. Lokakuussa verkosto tutustuu Tallinnaan ja pohtii ihmisoikeuksia. Unesco Uusimaa- verkosto kirjoittaa blogia. 

Unesco norsseissa on käynnissä hanke Future in our Hands. Lukiossa korostuu globaalisti vastuullinen opetus. Norssien UNESCO- materiaalia löytyy osoitteesta UNESCO-koulutoiminta - eNorssi 


Katri Matilainen esitteli Polaris-verkoston toimintaa ja kertoi myös Haapajärven lukion hankkeesta Kisaillen kohti kestävää tulevaisuutta. Kisoja pidettiin läpi lukuvuoden ja ne osoitettiin YK:n eri teemapäiville. Esimerkiksi ensimmäisessä kisassa piirrettiin asfalttiin mantereet ja niiden päälle heitettiin hyttysverkkoa ja hernepussia sekä pohdittiin Agenda2030:n tavoitetta kolme. Toukokuussa oli Unesco Race- päivä ympäri Haapajärven keskustaa, jossa oli mukana eri yhteistyötahoja kuten seurakunta, Martat ja MLL.  

Jussi Tomberg ja Päivi Packalén esittelivät Toivon agenda 2030- tapahtumaa. Tapahtuma oli virtuaalisesti ympäri Suomea ja tämä tapahtuma toteutettiin moniammatillisen yhteistyöverkoston tukemana. Lapset ja nuoret osallistuivat toiminnan suunnitteluun. Sivistyksen supervoima- sivusto toimi tapahtuman kanavana. Sivuston ohjelmakorteista pystyy helposti valitsemaan omalle koululle sopivia toimintoja. https://supervoimia.fi 


Laura Penninkilampi esitteli PAX-verkoston toimintaa. Verkoston tavoitteena on jakaa hyviä ideoita ja käytänteitä. Tänä vuonna tapaamisia on Raumalla ja Porissa opettajien ja nuorten kanssa. Laura toivotti kaikki tervetulleeksi Porin kansainvälisyyspäiville edistämään oman alueen verkostotoimintaa. 

Vuokko Saastamoinen esitteli Jyväskylän alueen Unesco-toimintaa. Hän esitteli Tulevaisuuden polku- hanketta ja sen näyttelyä Monikulttuurikeskus Gloriassa. Vuokko toivotti kaikki tervetulleeksi Jyväskylän yliopiston seminaarinmäelle, suojeltuun, valtakunnallisesti merkittävästi rakennettuun kulttuuriympäristöön, jossa on mm. Alvar Aallon suunnittelemia rakennuksia. 


Uusia materiaaleja sekä erätaukokeskusteluja 


Tiina Aikoma esitteli OPH:n päättynyttä peruskoulujen pilottihanketta demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksesta, jossa oli mukana peruskouluja eri puolilta Suomea. Hankkeessa tuotettiin malleja koulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukseen sekä tehtiin Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskoulussa- julkaisu, jossa kuvattiin hankkeessa olleiden koulujen demokratiakasvatuksen käytänteitä, ideoita ja myös kompastuskiviä. Hankkeessa oli mukana viisi yliopistojen opettajankoulutuslaitosta sekä erilaisia järjestöjä mm. Sitra. Tiina esitteli opetushallituksen demokratia, ihmisoikeudet ja osallisuus- sivustoa sekä viime vuonna valmistunutta uutta materiaalia Lapsen oikeudet -sivustolta. Tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten tietoa omista oikeuksistaan. 

Tuumasta toimeen! – Malleja koulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukseen | Opetushallitus (oph.fi) 




Unescon maakoordinaattori Jaakko Lindfors esitteli Unesco ASPnet – verkoston kansallista raportointia ja lukuvuosisuunnittelua. Toiminta kouluissa on ollut monipuolista ja aktiivista. Jaakko raportoi tuloksista Pariisin UNESCO:lle. 


Iltapäivällä pohdittiin pienemmissä ryhmissä kulttuuriperintökasvatusta erätaukomenetelmän avulla. Keskustelu itselle tärkeistä kulttuuriperinteisiä oli antoisaa. Tarinat herättivät myönteisiä tunteita ja saivat keskittymään hetkeen. Jokainen tuli kuulluksi ja nähdyksi. Nuorten näkemykset kulttuuriperinteestä liittyivät enemmän alakulttuureihin, globalisaatioon ja someen, opettajat muistelivat enemmän alueellista ja paikallista kulttuuria. Erätaukomenetelmä olisi hedelmällinen eri asteiden opetuksessa, vaikkakin se vaatii aikaa. 

Koulutuspäivä päättyi Unesco- toimikunnan puheenjohtajan ja Helsingin yliopiston professorin Teivo Teivaisen terveisiin. Hän pohti uskonnonvapautta, rauhankasvatusta ja kulttuuriperintöä opetuksessa ja yhteiskunnassa. Unesco- teemojen alle mahtuu monenlaisia aatteellisia, poliittisia ja filosofisia näkökulmista. Rauhankasvatuksen perusajatuksena on, että sodat syttyvät ihmisten mielissä ja rauhaa rakennetaan ihmismielissä. Unesco- teemoja voisi pohtia koulussa monesta näkökulmista esimerkiksi jokaisen oikeuksia voisi pohtia koulussa kulttuuriperinnön, lakitiedon, maanomistajan ja oikeusajattelun näkökulmista.  

Kaksipäiväiset syyspäivät antoivat varmasti jokaiselle osallistujalle rutkasti uusia ideoita ja uskoa yhteisen kestävän tulevaisuuden rakentamiseen. 



Tampereen yliopiston normaalikoulu 

Minna Törrönen ja Tiina Aikoma 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti