maanantai 5. elokuuta 2024

Global Schools Advocate program

 

Glada nyheter! En av våra lärare har blivit utvald att delta i Global Schools Advocates program



Det innebär att denna termin kommer vi att fördjupa oss i Agenda 2030 och arbeta med ett eller flera mål i Agendan tillsammans med våra BSS ambassadörer. 

"ESD learning, with its transformative pedagogy, includes “learning to ask critical questions; learning to clarify one’s own values; learning to envision more positive and sustainable futures; learning to think systemically; learning to respond through applied learning; and, learning to explore the dialectic between tradition and innovation” (UNESCO, ESD, 2011, p. 8).

ESD learning outcomes should cover the cognitive, socio-emotional, and behavioral learning domains."



Erfarenhetsbaserat lärande

 


"Erfarenhetsbaserat lärande bygger på att lärande alltid grundar sig i erfarenhet, men att erfarenheten i sig inte är lärandet. Vad vi lär oss av erfarenheten beror istället på hur vi tolkar erfarenheten och omvandlar den till kunskaper och färdigheter." Studiefrämjandet.se

Undervisning för de Globala Målen kan baseras på de 4 steg modell framtaget från David Kolbs teori (1984) för erfarenhetsbaserat lärande (experiential learning), uttryckt i form av en cirkulär process:



  • Erfarenhet: steget börjar med att eleven har en specifik upplevelse. Det kräver ofta att eleven vidtar ett åtgärd, "learning by doing". Detta kan vara en ny upplevelse eller en upprepning av en upplevelse som elever har redan haft med förmågan att reflektera och se på den i ett nytt ljus.
  • Reflektera: I detta steg får eleverna möjlighet att reflektera och granska upplevelsen de just erfarit.
  • Tänka: Eleverna uppmanas sedan att dra slutsatser om den lärandeupplevelse de hade. Detta stadium leder ofta till nya idéer.
  • Agera: Det sista steget låter eleverna agera utifrån vad de har lärt sig. Detta steg ger dem möjlighet att aktivt tillämpa sitt lärande på nya sätt genom aktivt experimenterande.

Vi vill också dela med oss av de resurser vi har fått under advocate-utbildning som du kanske kan ha nytta av i din klass:

SDG: Hur och varför?



Här kommer några tips för arbetet för Agenda 2030:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti