maanantai 2. syyskuuta 2024

Global Goals Week: Agenda 2030, halvvägs dit...

 


Vi är halvvägs mot målen (2030) och för att lyckas med den "andra halvlek" kommer vi alla att behöva den kompetens, passion och inställning som krävs för att göra det. Unescos Nyckelkompetenser för hållbarhet innefattar:

Utbildning är avgörande för att uppnå målen men de senaste data och rapporter visar att barn och ungdomar vill se utbildning utvecklas och göra den mer relevant och ändamålsenlig.

I rapporten "Ready, Willing and Able" presenteras de kompetenser som unga människor behöver för att vidta åtgärder för hållbarhetsfrågor. Olika program från alla världsdelar som arbetar med ESD (Education for Sustainable Development) presenteras  också.

Utbildar vi om de Globala Målen eller för de Globala Målen?

Foto: Stanford University

Det är många förmågor under ytan, dessa kan tränas i skolans vardag under engagerande lektioner. Genom utbildning kan vi utbilda för alla de Globala Målen i klassen!

Vi vill tipsa er om färdigt material att använda i din klass:




GLOBAL GOALS LESSON TOOLKIT 2024

Syftet med "Toolkit" eller lektions-verktygslådan är att hjälpa lärare att utveckla nyckelkompetenser inom hållbarhet hos sina elever för att hjälpa de att bli "förändringsmakare".

Materialen innehåller olika resurser där du som lärare kan avgöra vad som är bäst för din klass. Korta aktiviteter, diskussionskort och lektioner för varje hållbarhetskompetens inkluderas däri. Materialet är skapat för att fira Globala Målens vecka och arbeta under 5 dagar med de globala målen, men kan också användas under en vanlig lektion med din klass:

  1. Värdera hållbarhet
  2. Datautnyttjande
  3. Systemtänkande
  4. Cirkulärt designtänkande
  5. Kollektiv aktion
Behöver du flera resurser för att arbeta med de globala målen? Ta gärna en titt på The worlds´s Largest Lesson

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti