keskiviikko 25. syyskuuta 2024

Globalt partnerskap och internationellt samarbete med Japan (SDG 17)

 

BSS och Globalt partnerskap 

Som vi berättade tidigare, våra ambassadörer valde att arbeta djupare med tre av de Globala målen...

                                                    

Ett av dessa, är Globala Mål 17 (SDG 17):



"Stärka genomförandemedlen och återvitalisera det globala partnerskapet för hållbar utveckling"

Det finns flera delmål i SDG 17, två av dessa kan förverkligas i skolan:


Förverkligandet av Mål 17 innebär för BSS i praktiken ett partnerskap med andra skolor på nationellt men även på internationellt nivå:

Partnerskap på nationellt nivå är bra eftersom det erbjuder möjlighet för utbyte och samarbete mellan elever i olika ASP skolor i Finland: ambassadörerna får lära känna varandra, samarbeta och planera inkommande aktiviteter tillsammans. Det är ett forum där elever får reellt inflytande och får stå i centrum. 

På BSS har vi planerat denna termin att samarbeta digitalt med andra skolor i PAX nätverket och flera möten är inbokade för våra ambassadörer från högstadiet och gymnasium.

Genomförande och globalt partnerskap startas på BSS med internationellt samarbete med Kohgaya Elementary School i Yokohama, Japan


Tidigare i veckan fick BSS besök av Mr. Hokuto Munakata som är lärare i Kohgaya Elementary i Yokohama (skolan tillhör ASP nätverket). Mr. Munakata besökte BSS (daghemmet, lågstadiet, högstadiet och gymnasium) och fick träffa elever, studeranden och personalen. 
                                                

Han visade för flera klasser en presentation där elever från Kohgaya Elementary åk 4 berättar om sin vardag i skolan:


Presentation under lärarmötet

Åk 6 lyssnade uppmärksamt

Åk4 testade flera fraser på japanska

Åk 3 ställde många frågor på engelska!


Eleverna från åk 5 hade en presentation på engelska om Finland och bjöd på Salmiak godis och Fazer blå choklad:



I presentationen: Finsk natur, staden, uppfinningar och Eurovision hits
 

Fazer blå: 😀 salmiak: 😕


En populär rastpedagog!

"Pocketalk" ett digitalt verktyg som underlättade möten med eleverna

Daghemmets föreståndare presenterade verksamheten och vi konstaterade att både Japan och Finland har liknande vision for framtida kompetenser de vill rusta barnen med!

                         

Textböcker om samhällslära, läroplan, kursplaner och PBL (Project Based Learning) diskuterades med våra kompetenta lärare på högstadiet och gymnasium

 

Tack så mycket Mr. Munakata! Vi hoppas på ett framtid samarbete med elever från Kohgaya Elementary under 2025

P.S.
Snart är det dags för "Workshop day i Orivesi" där elever från gymnasiet får möjlighet att samarbeta med elever från Finland, Tyskland och Italien.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti