På barnens begäran firar BSS hälsan och välmåendet med en "Må bra- vecka" på lågstadiet.
Att arbeta med välmående gynnar alla, det är också ett fantastiskt sätt att arbeta med SDG 3, God hälsa och välbefinnande:
Flera klasser uppmärksammade välbefinnandet med skyltar och nyttiga budskap till eleverna:
Eleverna målade vackra Må bra-fjädrar:
Må bra-stenar att pynta gården fixades också av eleverna från åk 2
Precis som förra året erbjöd vi yoga och spa för alla elever från åk1 till åk 6:
Yogasalen bokades och under en hel dag erbjöd vår fantastisk yogalärare på yogalektioner till alla klasser i lågstadiet!
"Uppdragskort" inför varje rast ställdes fram med uppmaningar för eleverna att tänka extra mycket på:
På agendan under spa-besöket: vi nosade på olika känslor, vi kan ha många och ibland även flera känslor samtidigt
Några av dessa känslor känns bra i kroppen, andra känns mindre bra, eleverna hjälpte till att sortera några av dessa. Att känna sig "blyg" kan kännas både bra och mindre bra om man t ex inte vet vad som förväntas, eller väntar på något extra pirrigt som ska hända:
Vi samtalade också om de olika faktorer som kan göra att vi mår bra, att vi är i balans:
Faktorer som identifierades var:
- Sömn
- Bra mat
- Kamrater, kompisar, familj, husdjur
- Rörelse och lek
Vi gjorde också en kartläggning av hållbara vanor som påverkar vår välmående med hjälp av stapeldigram, frågorna som ställdes var:
- "Hur många timmar per dag spenderar du framför skärmen?"
- "Äter du frukost på morgonen?"
- "Har du någon sport, idrott eller hobby?"
- "Hur många timmar sover du (skoldagarna)?"
Lagom till må bra-veckan tänkte vi extra mycket på lärarnas välmående: öronproppar till de lärare som önskade dessa levererades och vi mumsade på god fika varje dag i lärrarrummet!
En nalle i balans lämnades kvar efter åk1 besöket till vår spa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti