Barn har rätt till delaktighet enligt artikel 12 i Barnkonventionen
För att vara delaktig krävs att barnet får komma till tals och bli lyssnad på men även att barnet får relevant information och får inflytande utifrån sin ålder och mognad. Barn som ges möjlighet att vara delaktiga blir också mer motiverade och bidrar till att barnet ses som en kompetent individ.
Roger Harts modell (1992) är den internationellt mest inflytelserika modellen för att förstå barns delaktighet. Enligt modellen kan barns delaktighet ske på olika nivåer och barnets och den vuxnes roll kan skifta beroende på vilken nivå vi väljer för delaktighet:
Harts modell kan hjälpa oss vuxna att identifiera på vilket sätt blir barnen delaktiga i de projekt och aktiviteter vi organiserar för dem i skolan.
Barnkonventionen lyfter också barnens rätt till kultur och konst:
”Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder samt rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet” (Barnkonventionen, artikel 31).
Ett sätt att arbeta med artiklar 12 och 31 i Barnkonventionen är evenemang som organiseras tillsammans med eleverna. Denna gång firade vi på BSS Finlands självständighetsdagen på flera olika sätt:
- Lågstadiet fixade Scenen är din!
- Högstadiet hade Självständighetsfest
- Eftis Snälla Ninjor firade 100+ snälla handlingar
Så här gick det till:
Dansa, spela instrument, sjunga, berätta vitsar eller presentera din hobby? Scenen är din!
Lågstadiets fleråriga tradition "Scenen är din" är ett evenemang där eleverna står i centrum och får uppträda tillsammans eller på egen hand och presentera det de är bäst på.
Handlingskompetens IRL
Planering såsom val av låtar och annat material samt träning och samarbete ansvarade eleverna själva för. Vi fick uppleva en variationsrik show där talangfulla elever visade bland annat: dans, sång, hobbyer, vitsar... allt utifrån elevernas egna intressen!
Högstadiets självständighetsfest
Högstadiet uppmärksammade dagen med musik och fina tal:
Snälla Ninjor på Eftis
Vi firade den framgångsrika kampanjen för 100 snälla handlingar där samtliga elever från åk 1 och 2 hjälpte världen att bli bättre genom att hjälpa naturen, djur och varandra.
Vi fick 105 bidrag och många stolta ninjor. Heja Snälla Ninjor!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti